Wawer Music Festival
2 V 2025, 19:30
Mateusz DUBIEL
Drugi koncert w ramach festiwalu „Chopinowska Wiosna w Wawrze” stał się okazją do wysłuchania interpretacji Mateusza Dubiela, uczestnika XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Pianistyka tego młodego, wybitnie utalentowanego artysty zachwycała lekkością, błyskotliwością oraz bogatym, zniuansowanym dźwiękiem. Owacyjnie przyjęty występ wypełniły zarówno chopinowskie miniatury – Mazurki op. 41, kilka wybranych Preludiów op. 28, jak i wielkie formy – z finezją wykonana Ballada As-dur op. 47 oraz swoiste opus magnum twórczości Chopina, pełen poetyckich odniesień Polonez-Fantazja As-dur op. 61. Usłyszeliśmy ponadto wirtuozowski Walc As-dur op. 42, ujmującą, subtelną Kołysankę, czyli Berceuse Des-dur op. 57, a także dwa bisy: Melodię z opery Orfeusz i Eurydyka Glucka w opracowaniu Sgambatiego oraz chopinowski Nokturn Es-dur op. 55 nr 2. Niezaprzeczalnym atutem wieczornego koncertu – dopełniającym obraz Mateusza Dubiela jako muzyka szczerego i bardzo wrażliwego, któremu pozostaje życzyć niegasnących artystycznych inspiracji oraz powodzenia podczas październikowych zmagań konkursowych – była rozmowa przeprowadzona przez panią redaktor Różę Światczyńską.
3 V 2025, 19:30
Trzeci koncert z cyklu „Chopinowska Wiosna w Wawrze” przyniósł pewną refleksję nad zagadnieniem poszukiwania nowych dróg interpretacji, co w przypadku repertuaru chopinowskiego budzi zwykle kontrowersje. Natomiast, gdy owo poszukiwanie czerpie inspiracje z praktyk wykonawczych właściwych epoce często skutkuje kreacją artystyczną, która potrafi olśnić, zmieniając sposób patrzenia na to, co doskonale znane. Tak było podczas wieczornego recitalu wybitnego polskiego pianisty, fortepianisty i klawesynisty Tomasza Rittera, zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina na Instrumentach Historycznych w 2018 roku. Ten doprawdy wszechstronny artysta, niedawno debiutujący również w roli dyrygenta (prowadząc od fortepianu I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 Ludwiga van Beethovena), rozpoczął recital wykonaniem wczesnej beethovenowskiej Sonaty fortepianowej f-moll op. 2 nr 1 ukazując inteligencję muzyczną, temperament oraz umiejętność przenoszenia na grunt fortepianowy walorów brzmienia orkiestrowego. Garść refleksji na temat swoistej ars interpretandi w kontekście specyfiki wykonawstwa historycznego oraz wyrosłych z niej idei – istotnych w procesie kształtowania estetyki brzmienia – wniosła esencjonalna rozmowa poprowadzona przez panią redaktor Różę Światczyńską. Następnie zabrzmiała zachwycająca liryka instrumentalna – trzy Pieśni bez słów Felixa Mendelssohna, które stały się rodzajem interludiów, zagajeniem wprowadzającym dwa chopinowskie arcydzieła – Balladę g-moll op. 23 i Balladę f-moll op. 52, obydwie w interpretacji na miarę laureata konkursu chopinowskiego. Recital zwieńczyłaby klamra w tonacji f-moll, gdyby nie bis, przejmująca schubertowska pieśń Der Doppelgänger w transkrypcji Ferenca Liszta. Ten niezapomniany wieczór,nawiązując do mendelssohnowskich miniatur, redaktor Róża Światczyńska spuentowałasłowami Heinricha Heinego: Tam, gdzie kończą się słowa, zaczyna się muzyka…
5 V 2025, 19:30
„Chopinowską Wiosnę w Wawrze” zwieńczył mistrzowski recital fortepianowy Ludmila Angelova, artysty doskonale znanego polskiej publiczności, laureata XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1985 roku, a obecnie jurora tegorocznej edycji. Ten uznany chopinista, posiadający w swym obszernym repertuarze komplet dzieł patrona wawerskiego festiwalu, także popularyzator spuścizny innych polskich kompozytorów (m.in. Koncertu fortepianowego h-moll op. 3 Maurycego Moszkowskiego), zaprezentował przekrój najbardziej charakterystycznych chopinowskich gatunków. Usłyszeliśmy zarówno stylizowane tańce, których pryncypium stanowi pierwiastek ludowy – Mazurki op. 24, Polonez cis-moll op. 26 nr 1, jak również wielkie formy – II Sonatę fortepianową b-moll op. 35 oraz Scherzo b-moll op. 31. Interpretacjom Angelova towarzyszy głęboka refleksja, pianista jednocześnie eksponuje zawartą w muzyce Chopina wirtuozerię (brawurowy finał Scherza b-moll) oraz subtelność, pewną efemeryczność (Mazurki). Dominujący w Polonezie cis-moll rys męski naznaczony temperamentem i pianistycznym rozmachem skontrastowany był z subtelnymi fragmentami o poetyckich walorach środkowej części tego utworu. Równie silny kontrast wyrazowy cechował przejmujące wykonanie Sonaty b-moll op. 35, w której stopniowe narastanie ekspresji i niezwykle szeroki zakres wolumenu, zwłaszcza w III części (słynnym Marche funèbre), potwierdziły mistrzowską klasę pianistyki Angelova. Na bis otrzymaliśmy jeszcze jedną formę taneczną – lirycznego, choć niepozbawionego błysku Walca cis-moll op. 64 nr 2.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne
Mistrzowska Szkoła Pedagogiki Fortepianowej
Międzynarodowy Konkurs "Młody Wirtuoz"
Wawer Music Festival
International Master Competition for Music Teachers
Europejski Festiwal Akademii Muzycznych
Festiwal Etno Bieszczady
Niepodległa
Narodowy Instytut Kształcenia